E-health levert niet alle voordelen op, die mensen ervan hopen. Patiënten voelen vaak nog steeds een drempel om dingen aan te kaarten, en verpleegkundigen kunnen het lastig vinden dat alles wat ze aan de patiënt schrijven zichtbaar is voor medisch specialisten.
Dit blijkt uit promotieonderzoek van bedrijfskundige Laura Visser aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Zij onderzocht de werking van een pilot voor zogeheten online communities van Parkinsonpatiënten. E-Health is een populair woord geworden in de zorg: patiënten hoeven hierbij thuis achter de computer alleen in te loggen op een internetplatform en kunnen gelijk een vraag stellen aan hun dokter, of overleggen met hun fysiotherapeut. Een afspraak maken is hiermee niet nodig.
Volgens Visser maakt E-health niet helemaal waar wat beoogd wordt: ‘De patiënten die ik tijdens mijn onderzoek heb geïnterviewd, gaven aan een drempel te voelen om een vraag te stellen via het internetplatform. Normaal bellen ze naar het ziekenhuis en krijgen ze een secretaresse aan de telefoon, die kan inschatten of een vraag direct voorgelegd moet worden aan de medisch specialist, of dat het kan wachten tot de eerstvolgende afspraak. Nu moeten zij zelf die afweging maken, en dan denken ze algauw dat ze de specialist tot last zijn, of als klager gezien worden. Daardoor zullen ze bepaalde vragen niet stellen. Terwijl het juist de bedoeling is dat E-health drempelverlagend werkt,’ vertelt zij in een interview met TvZ, vakblad voor verpleegkundigen.
Lees hier het volledige artikel.