Verzekeraars proberen steeds meer om verzekerdenstromen te sturen. En dat levert risico’s op voor de toegang tot de basisverzekering en de keuzevrijheid van consumenten. Dat schrijft de NZa in haar rapport Rechtmatige uitvoering Zorgverzekeringswet 2013.
“Sommige verzekeraars marketen op bepaalde doelgroepen, zoals jongeren of studenten”, legt een woordvoerder van NZa uit. “Dat mag, zo lang iedereen – ook mensen die niet tot de doelgroep horen – zich maar kan inschrijven voor die polis. Bovendien moet iedereen op dezelfde manier een polis kunnen krijgen.” En bij dat laatste gaat het soms mis.
Geboortedatum
Een aantal zorgverzekeraars werpt drempels op voor de toegang tot de basisverzekering voor personen die niet tot de doelgroep behoren. “Als een ouder iemand bijvoorbeeld zijn geboortedatum invult voor de aanvraag van een jongerenpolis, krijgt hij soms een melding dat hij de verzekering niet online, maar alleen schriftelijk kan aanvragen.”
Ook wordt de vindbaarheid van polissen op de website soms beïnvloed. Of wordt de toegang tot een aanvullende verzekering beperkt. Deze drempels kunnen volgens de NZa uiteindelijk leiden tot risicoselectie. “Hoewel het wettelijk mogelijk is om je basisverzekering bij de ene en je aanvullende verzekering bij de andere verzekeraar af te sluiten, doet vrijwel niemand dat. Weigert een verzekeraar bijvoorbeeld een chronisch zieke met verwachte hoge ziektekosten voor de aanvullende verzekering, dan zal deze zijn basisverzekering daar ook niet afsluiten”, aldus de NZa.
Lees hier het volledige artikel.