Wetenschappers van het Erasmus MC, het Nederlands Herseninstituut en het Portugese Champalimaud Center for the Unknown hebben ontrafeld wat er in het brein gebeurt bij de pavlovreactie. Bij het aanleren van de reactie blijkt niet – zoals gedacht – alleen de cortex van de kleine hersenen betrokken, maar spelen ook de kernen in dat hersendeel een centrale rol.
In het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications beschrijven neurowetenschappers in detail hoe hersencellen in de kleine hersenen zogeheten associatief leren kunnen aansturen. ‘Lang werd gedacht dat hoofdzakelijk de cortex van de kleine hersenen betrokken is bij associatief leren’, vertelt Robin Broersen, neurowetenschapper en eerste auteur van de studie.
Nu blijkt dat ook veranderingen in de zogeheten kernen en mosvezels een cruciale rol spelen. De kernen zijn het output-centrum van de kleine hersenen en worden aangestuurd door de cortex en andere hersengebieden via onder andere de mosvezels.
Associatief leren is ook bekend als de pavlovreactie, vernoemd naar de wetenschapper die deze vorm van leren ontdekte. Hij observeerde dat een hond na enige dagen van training ging kwijlen bij het horen van een geluid. De hond had het verband gelegd tussen het geluid en het daaropvolgende eten. Ook bij mensen kan zo’n associatieve reactie optreden. Denk maar aan een soldaat die terugkomt uit de oorlog en in reactie op een hard geluid in een reflex dekking zoekt. Of een kind dat leert een brandende kaars niet aan te raken, na een keer verbrand te zijn.
Lees hier het volledige artikel.