Digitale consulten kunnen een win-winsituatie opleveren voor arts en patiënt, concludeert cardioloog Mark Schuuring. In een studie onder patiënten met hartfalen keken onderzoekers van vijf Nederlandse ziekenhuizen onder coördinatie van Amsterdam UMC naar verschillen tussen digitale en traditionele consulten.
In digitale consulten leidde met name de mogelijkheid om de nieuwste richtlijnen onder de aandacht te brengen, tot zorgverbetering. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in Nature Medicine en zaterdag gepresenteerd op de jaarlijkse conferentie van de European Society of Cardiology.
“Tijdens de covid-pandemie hadden we ineens voornamelijk consulten op afstand met onze patiënten. Dat werkte goed, maar er waren ook zorgen, zoals: hoe ervaart de patiënt het, en zouden er verschillen zijn in de uitkomst? Dat bracht ons op het idee voor dit onderzoek”, vertelt Mark Schuuring, voormalig cardioloog bij Amsterdam UMC en nu cardioloog bij Medisch Spectrum Twente.
In de digitale consulten werd gebruik gemaakt van een programma dat speciaal voor deze studie is ontwikkeld. Schuuring: “Dat programma meet zorgkwaliteit door de behandeling van de arts in het digitale consult met de actuele richtlijnen te vergelijken. We onderzochten de digitale gegevensuitwisseling tussen patiënten en artsen en gaven meer voorlichting aan zowel patiënten als artsen. Het moedigt de artsen en verpleegkundigen aan om de behandelmix te geven die het dichtst bij internationale richtlijnen komt. Het bedrijfsleven maakt veel gebruik van dergelijke programma’s, maar in de gezondheidszorg zijn ze nog geen gemeengoed.”
Lees hier het volledige artikel.