Diepteonderzoek Scootmobielongevallen: veiliger scootmobielen en veiliger wegomgeving

Een actief remsysteem, stabielere scootmobielen, maar ook voldoende brede fietspaden en goed zichtbare oversteekplaatsen: het zijn enkele maatregelen die ongevallen met scootmobielen kunnen voorkomen.

Dit staat in het gepubliceerde SWOV-onderzoek ‘Scootmobielongevallen – Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen?’. In het onderzoek zijn 35 ongevallen bestudeerd, waarvan er 9 een dodelijke afloop hadden.

Vier ongevalsscenario’s
SWOV onderzocht tussen februari 2015 en oktober 2017 35 ernstige scootmobielongevallen en vatte deze samen in vier subtypen of ongevalsscenario’s. De scenario’s laten zien hoe dergelijke scootmobielongevallen ontstaan en welke aspecten van infrastructuur, gedrag en voertuig daarbij een rol spelen.
De vier scenario’s zijn als volgt omschreven:
  1. De scootmobielrijder knijpt de gashendel in om te remmen, terwijl deze moet worden losgelaten om te stoppen; de scootmobielrijder komt in het water terecht.

  2. De scootmobiel raakt uit balans na contact met een obstakel of oneffenheid, waarna de scootmobielrijder ten val komt.
Lees hier het volledige artikel.