Het licht gaat uit. Letterlijk en figuurlijk. Figuurlijk bij mensen met epilepsie. Letterlijk in de campagne ‘Zicht op genezing’ die op 8 februari (Wereld Epilepsiedag) van start gaat. De campagne benadrukt dat alledaagse situaties voor mensen met epilepsie alles behalve vanzelfsprekend zijn. Bij een aanval ontstaat een kortsluiting in de hersenen, waardoor ‘het licht uit gaat’.
Het Epilepsiefonds brengt met de campagne ‘Zicht op genezing’ epilepsie onder de aandacht. Er heerst nog te veel onwetendheid over epilepsie. Veel verder dan ‘mensen die schokken’, komt men vaak niet. En dat terwijl de impact van de aandoening gigantisch is. De campagne wordt online gevoerd en kent een serie commercials die op TV verschijnen.
Levensgevaarlijk
In de verschillende tv-commercials worden de schokkende gevolgen van epilepsie getoond. Hierin spelen mensen met epilepsie en hun familieleden de hoofdrol. Zo kreeg Caspar (52) op weg naar zijn werk op het station een epileptische aanval. Hij viel tussen het perron en een rijdende trein en verloor daarbij zijn been. Esmee Anne (16) kan zwemmen als de beste. Maar zonder begeleiding naar het zwembad mag ze niet. Ineke (71) kreeg epilepsie als gevolg van een hersenbloeding. Huishoudelijke zaken zijn voor haar vol risico. Zelfs koken kan heel gevaarlijk zijn.
Lees hier het volledige artikel.