Sinds 13 augustus staat er op de Spoedeisende Hulp in Nieuwegein een zogeheten ‘zelfmeetkiosk’. Patiënten kunnen in deze ‘kiosk’ zelf hun eigen bloeddruk, saturatie, hartfrequentie en gewicht meten. Deze gegevens worden automatisch naar het elektronisch patiënten dossier (EPD) doorgestuurd. Dat scheelt tijd, zowel voor de medewerkers als voor de patiënt.
De druk op de zorg neemt als gevolg van vergrijzing en personeelstekort alleen maar meer toe. Dat merken ze ook op de Spoedeisende Hulp (SEH). Het is daarom van belang om te zoeken naar innovatieve oplossingen. De zelfmeetkiosk is hier een voorbeeld van.
“Als patiënten met behulp van de zelfmeetkiosk zelf allerlei gegevens over hun gezondheid kunnen meten, scheelt dit tijd”, legt Christa Gennisse, Bachelor Medisch Hulpverlener op de SEH uit. “Zowel voor ons als medewerker maar ook voor de patiënt zelf, want hij of zij hoeft minder lang te wachten en we verwachten dat de triage sneller zal gaan.”
Lees hier het volledige artikel.