Patiënten in een universitair medisch centrum hebben, naast het contact met de verpleegkundigen, vooral contact met artsen in opleiding tot specialist (aios). Deze jonge dokters zijn de schakel tussen de patiënt en diens naasten en de medisch specialist, onder wiens supervisie ze worden opgeleid. Maar wat is de rol van een jonge dokter als er iets misgaat in de zorg en wat heeft deze nodig om daarmee goed om te gaan?
Over dit thema ging de Adrienne Cullen-lezing, die deze week voor de vijfde keer plaatsvond in het UMC Utrecht.
Nog altijd word je er stil van: het verhaal van Adrienne Cullen, die in 2018 overleed aan baarmoederhalskanker als gevolg van een medische fout bij het UMC Utrecht. Voor de vijfde keer vormde haar oproep om open te zijn en te leren van medische fouten de start van de jaarlijkse Adrienne Cullen-lezing in het UMC Utrecht. En nog altijd is dit hard nodig, zo besprak moderator Astrid Janssens, hoogleraar Patiënten en Publieke Participatie, met Remco van Lunteren, lid van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht.
“Leren is het kernwoord. Fouten zullen we blijven maken, met soms ook grote gevolgen. Maar het besef is er steeds meer dat we ervan kunnen leren om het een volgende keer beter te doen. Door onze academische taak in opleiden, werken wij met veel jonge zorgprofessionals in opleiding. Daarom hebben we dit jaar speciaal aandacht voor de jonge dokter, die draagt bij aan de zorg van de toekomst”, zei Remco van Lunteren hierover.
Lees hier het volledige artikel.