De Consumentenbond is blij met het openbaar maken van ziekenhuistarieven door zorgverzekeraar CZ, maar onderstreept dat het nog maar een eerste aanzet is. Zo zouden patiënten ook inzicht moeten krijgen in duurdere behandelingen en ingrepen.
“Ook moet er meer toelichting komen, zodat patiënten een goed oordeel kunnen vormen”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. “Nu is, ook voor ons, nog niet in detail te beoordelen wat de tarievenlijst betekent.”
Verzekeraar CZ heeft ook al meteen gewaarschuwd dat de informatie die nu is gepubliceerd voor de gemiddelde patiënt nog moeilijk te begrijpen zal zijn.
Goedkoop en duurkoop
Begin vorige maand riep de Consumentenbond verzekeraars en ziekenhuizen ertoe op om meer inzicht te geven in de prijzen van de zorg. De achterliggende gedachte is niet om patiënten te laten kiezen voor de allergoedkoopste optie, zegt Van der Staak. “Maar als patiënt heb je recht op informatie over een ingreep die je moet ondergaan en dus ook over de prijs.”
Begin vorige maand riep de Consumentenbond verzekeraars en ziekenhuizen ertoe op om meer inzicht te geven in de prijzen van de zorg. De achterliggende gedachte is niet om patiënten te laten kiezen voor de allergoedkoopste optie, zegt Van der Staak. “Maar als patiënt heb je recht op informatie over een ingreep die je moet ondergaan en dus ook over de prijs.”
Ook de patiëntenfederatie spreekt van een belangrijke eerste stap. Maar een goedkopere operatie pakt niet altijd goed uit voor de consument. “Goedkoop kan in sommige gevallen ook duurkoop zijn,” zegt Thom Meens van de NPCF. “CZ kan goed onderhandeld hebben met een ziekenhuis, maar dat betekent niet automatisch dat de operatie goed is.”
De federatie vindt dat de ziekenhuizen daarom naast de prijzen ook een algemeen kwaliteitscijfer naar buiten moeten brengen.
Lees hier het volledige artikel.