In rap tempo krijgen burgers nieuwe technologieën aangeboden die hun gezondheid kunnen ondersteunen of verbeteren: consumenten-eHealth. Maar wat is de kwaliteit van deze toepassingen? Wat betekenen ze voor de privacy van mensen? De reguliere zorg lijkt onvoldoende voorbereid op de komende ontwikkelingen. De Raad voor de Volksgezondheid & Zorg doet aanbevelingen om mogelijkheden te benutten en risico’s te beperken. Dinsdag 21 april 2015 presenteert Pauline Meurs, voorzitter RVZ, het advies Consumenten-eHealth aan minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Burgers kunnen consumenten-eHealth gebruiken om hun gezondheid te ondersteunen of te verbeteren. Zonder tussenkomst van hun zorgverleners. Voorbeelden zijn apps voor smartphones en wearables; gezondheidsplatforms; persoonlijke gezondheidsdossiers; smartphone add-ons; slimme contactlenzen; chipmedicatie. Mensen gebruiken consumenten-eHealth om fit te blijven (lifestyle) en steeds vaker om ziekte te voorkomen, om ziekte vast te stellen of om zichzelf te behandelen.
De opkomst van consumenten-eHealth is een gegeven. Maar hoe gaan we daar zo mee om, dat veiligheid en bruikbaarheid voorop staan? Eén van de aanbevelingen die de Raad doet, betreft een keurmerk. Een keurmerk waaruit de consument moet kunnen aflezen aan welke kwaliteitscriteria de toepassing voldoet.
Verwachte invloed van eHealth
Nieuwe, meer commerciële en internationaal georiënteerde partijen zullen de zorgmarkt betreden. Een extra impuls om privacybescherming, uitwisselbaarheid van gegevens en kwetsbare groepen scherp in het vizier te houden.
Met eHealth zal de consument meer regie kunnen nemen over de zorg voor eigen gezondheid, waardoor de relatie arts – patiënt zal veranderen. Zorgverleners zullen zich naar verwacht meer gaan toeleggen op complexe diagnostiek, gezamenlijke besluitvorming en zorg voor kwetsbare mensen.
Lees hier het volledige artikel.