Ziekenhuizen die blootstaan aan veel concurrentie, presteren volgens patiënten beter. Dat is meetbaar aan de hand van patiëntervaringen. Concurrentie leidt tot een betere kwaliteit van zorg, concludeert David Ikkersheim.
De Amsterdamse promovendus toont aan dat ziekenhuizen die gedwongen zijn om de ervaringen van patiënten over hun prestaties online te publiceren, zichzelf sneller verbeteren dan andere ziekenhuizen.
Betaalbare zorg
Ikkersheim heeft ook toekomstige strategieën onderzocht om de zorg betaalbaar te houden en de kwaliteit te verbeteren. Hij concludeert dat openheid essentieel is, evenals een andere inrichting van de ziekenhuiszorg.
Uitkomsten openbaar
Ten eerste moeten vergelijkbare uitkomsten van zorg openbaar worden, denkt Ikkersheim, bijvoorbeeld de overlevingscijfers bij kanker. Zorgverzekeraars en de overheid moeten dit waar nodig afdwingen.
Efficiëntie
Verder moet worden nagedacht over een andere inrichting van het ziekenhuislandschap: meer gespecialiseerde centra die via hogere volumes topkwaliteit van zorg efficiënter leveren. Dit betekent niet automatisch fuseren van instellingen, maar vooral het opbouwen van een specialiteit per ziekenhuis.
Kosten onder controle
In het Financieele Dagblad betoogde Ikkersheim gisteren dat slimme besparingen in de ziekenhuiszorg vooralsnog onbenut blijven. De discussie gaat nu vooral over inkrimping van het basispakket, maar daarmee gaan beleidsmakers voorbij aan meer fundamentele zaken.
Proefschrift
David Ikkersheim promoveert op 13 mei aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op zijn proefschrift: ‘The Dutch health system reform: creating value‘.
Bron: Vrije Universiteit Amsterdam (via artsennet)