Complementaire zorg vaak geen gespreksonderwerp tijdens oncologische consulten

Meer dan de helft van de kankerpatiënten maakt naast hun reguliere behandeling gebruik van complementaire zorg, zoals acupunctuur of voedingssupplementen. Uit onderzoek van onderzoekinstituut Nivel blijkt echter dat communicatie over dit onderwerp vaak uitblijft tijdens oncologische consulten in Nederland. Als het onderwerp wordt besproken, is dit vaak op initiatief van de patiënt.

Tijdsdruk, kennisgebrek en scepsis onder zorgverleners vormen belemmerende factoren voor communicatie over deze vorm van aanvullende zorg. Zowel patiënten als zorgverleners geven aan behoefte te hebben aan betrouwbare en toegankelijke informatie over complementaire zorg. Het openlijk en routinematig bespreken van complementaire zorg door de zorgverlener, waarbij patiënten worden gefaciliteerd om goed geïnformeerde beslissingen te nemen, bevordert veilige en op maat gemaakte zorg in de oncologie.

Complementaire zorg is aanvullende zorg, die patiënten met kanker kunnen gebruiken naast hun reguliere behandelingen. Het doel van deze zorg is vooral om de kwaliteit van leven te verbeteren. Het vervangt dus niet de reguliere zorg, maar ondersteunt en vult deze aan. Gebrek aan communicatie over complementaire zorg kan risico’s opleveren, vooral als het de reguliere behandeling beïnvloed. Ook kan het er toe leiden dat sommige patiënten helemaal geen informatie krijgen over complementaire zorg. Het Nivel deed daarom onderzoek naar de communicatie door patiënt en zorgverlener over complementaire zorg, welke belemmeringen er zijn om hierover met elkaar in gesprek te gaan en hoe deze belemmeringen weggenomen zouden kunnen worden.

Lees hier het volledige artikel.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.