De apotheek is een passende plaats om problemen met medicijnen te bespreken. Daarvoor hebben apothekersassistenten goede communicatievaardigheden nodig.
Het NIVEL ontwikkelde een online communicatietraining om deze te verbeteren, plus een praktische vragenset voor het gesprek met de patiënt aan de balie. Marcia Vervloet, senior onderzoeker farmaceutische zorg, vertelt erover.
Waarom is communicatie belangrijk in de apotheek?
Marcia Vervloet: ‘In de apotheek moet meer gebeuren dan alleen het doosje uitreiken en de patiënt uitleg geven over werking en gebruik. In een vooronderzoek zeggen patiënten dat ze bijvoorbeeld willen dat de assistent goed checkt of alles duidelijk is en vraagt naar eventuele problemen. Maar in de praktijk is er geen echt gesprek, zo bleek ook uit observaties. Assistenten vragen weinig naar ervaringen en betrekken de patiënt niet actief. Zelf zeggen ze het lastig te vinden het gesprek te openen. Om ze te helpen, ontwikkelden we in COM-MA een online communicatietraining – geschikt voor het hele apotheekteam – in het TRIAGE-project hebben we dit aangevuld met een hulpmiddel voor het baliegesprek.’
Lees hier het volledige artikel.