Cliëntenraden in thuiszorg en verpleeg- en verzorgingshuizen hebben nog steeds nauwelijks geld voor scholing van hun leden. Die betalen hun scholing soms uit eigen zak. Patiëntenfederatie NPCF en het Netwerk Cliëntenraden Zorg (NCZ) maken zich hier zorgen over. Zij willen dat in de wet die de medezeggenschap van cliënten in de zorg regelt een bepaling wordt opgenomen over financiering van scholing van de raden. Voor ondernemingsraden is dat ook geregeld.
Meer invloed, geen geld
Cliëntenraden krijgen steeds meer op hun bord, maar het ontbreekt vaak aan geld om de leden te scholen. Dat maakt het werk moeilijk omdat de raden in gesprek moeten met beter geïnformeerde professionele bestuurders. In grote instellingen is er veelal wel geld voor centrale cliëntenraden, maar op lokaal gebied is er geen geld voor scholing en training van cliëntenraden. In de thuiszorg is vrijwel niets geregeld, terwijl daar de meeste cliënten zitten. Directeur Wilna Wind van Patiëntenfederatie NPCF: “Het is een groot probleem. We moeten mensen kunnen opleiden zodat ze echt hun stem kunnen laten horen in het gesprek met de instelling.”
Geen budget
Die opleidingen zijn er wel, maar ze kosten geld. Voor een masterclass van NCZ en Patiëntenfederatie NPCF was veel belangstelling, maar toch haakten cliëntenraden af vanwege de kosten. “Ik vraag me af hoeveel leden van cliëntenraden dit soort bijeenkomsten kunnen bijwonen. Als we hier twee personen heen zouden sturen, is dat meer dan ons totale budget voor dit soort activiteiten voor 2015”, schreef een lid van een cliëntenraad in antwoord op een uitnodiging voor een training. Wilna Wind: “Dat is echt zorgelijk. Het gaat over een cursus van pakweg 120 euro. Daar is dus al geen geld voor. Maar er is wel geld voor een managementtraining voor de bestuurders van een instelling. Dat kost al gauw het tienvoudige.”
Lees hier het volledige artikel.