Alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland hebben vanaf vandaag een chatfunctie op hun website. De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling en voor omstanders. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem.
Veilig Thuis is sinds de start in 2015 telefonisch altijd bereikbaar. Maar volgens Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis, kan bellen lastig zijn als je te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling.
“Zeker in deze periode dat we meer met elkaar thuis zijn, willen wij een extra mogelijkheid bieden om contact op te nemen met Veilig Thuis. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen om ook via de chat bereikbaar te zijn,” aldus Maas. De medewerkers achter de chat zijn de afgelopen weken getraind in het voeren van een chatgesprek bij Veilig Thuis.
Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan. Maas: “Daarvoor zijn meer gegevens nodig dan we via de chat uitwisselen. Tijdens het chatten zal Veilig Thuis – als dat gewenst is – helpen bij het formuleren van een melding waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.”
Lees hier het volledige artikel.