Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft gisteren een beslissing genomen over het bezwaar van een drietal zorgverzekeraars tegen de Nederlandse Zorgautoriteit. De zorgverzekeraars maken bezwaar tegen de aanwijzingen die de NZa in december jl. heeft opgelegd op basis van de uitkomsten van een onderzoek naar de telefonische informatieverstrekking door zorgverzekeraars.
In die aanwijzingen verplichtte de NZa de zorgverzekeraars de beantwoording van vragen van consumenten te verbeteren. De rechter geeft aan dat de NZa de resultaten van het onderzoek onvoldoende kan onderbouwen. De rechter onderschrijft daarbij wel het belang van volledige en correcte informatie aan de consument.
Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht om consumenten juist voor te lichten. De NZa ziet er als toezichthouder op toe dat verzekeraars zich ook aan die verplichting houden. Na herhaalde signalen en berichten dat de informatievoorziening door sommige verzekeraars tekortschoot, heeft de NZa het onderzoeksbureau TNS Nipo ingeschakeld om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de informatievoorziening. TNS Nipo heeft veel ervaring met dit soort onderzoeken, waarbij ze ‘mystery callers’ inzetten. We hebben dit onderzoek tijdens de overstapperiode gedaan, omdat burgers juist dan volledige en juiste informatie nodig hebben om een beredeneerde keuze voor een zorgpolis te kunnen maken.
Lees hier het volledige artikel.