Het Nivel publiceerde begin mei de resultaten van het landelijk onderzoek naar de ervaringen patiënten met ambulancezorg. Voor een nog beter beeld van de ervaringen en wensen van patiënten is aanvullend op dit onderzoek door het Nivel een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd.
De deelnemers discussieerden over de onderwerpen communicatie, samen beslissen en samenwerking tussen zorgaanbieders in de acute zorg.
Uit de platformdiscussies kwam naar voren dat patiënten en hun naasten gerustgesteld worden, als ambulancezorgverleners hen goed informeren over de zorg die wordt verleend.
Belang van nazorg
Ook bleek dat nazorg belangrijk is: patiënten beschikken graag over de mogelijkheid om achteraf vragen te stellen over de verleende ambulancezorg. Dit gaat zowel op bij de spoedeisende als planbare ambulancezorgverlening.
Samen beslissen als de tijd het toelaat
In spoedeisende situaties die niet levensbedreigend zijn, kan de ambulancezorgverlener met de patiënt het traject van ‘samen beslissen over de behandeling’ doorlopen. De tijd hiervoor is evenwel beperkt, waardoor niet elk onderwerp geschikt is voor samen beslissen. Een onderwerp dat volgens het platform wel geschikt is, is het kiezen van het ziekenhuis waar iemand naar toe gaat. Daarnaast kunnen diverse kleinere keuzemomenten worden meegenomen in het proces van samen beslissen, zoals de keuze voor bepaalde praktische handelingen die ambulancezorgverleners verrichten.
Lees hier het volledige artikel.