Als universiteiten zich bij hun aannamebeleid vooral op onderzoekstaken blijven richten, zullen ze het lastig krijgen om hun medewerkers te motiveren meer tijd te besteden aan onderwijs, het helpen oplossen van maatschappelijke problemen en management.
Dat betoogt onderzoekscoördinator Alexandra Vennekens van het Rathenau Instituut, dat ruim 2.200 wetenschappers ondervroeg over hun drijfveren en tijdsbesteding.
Wetenschap is meer dan onderzoek doen alleen. Toch kreeg dat onderzoek jarenlang de meeste aandacht en waardering op de plekken waar wetenschappers werken: universiteiten, universitair medische centra, publieke onderzoeksinstellingen en de laatste jaren ook steeds vaker hogescholen. Om dat te veranderen, presenteerden koepelorganisaties uit de wetenschappelijke wereld in 2019 het initiatief Erkennen en waarderen. Dat moet zorgen voor een meer evenwichtige aandacht voor alle kerntaken van wetenschappers: onderzoek, onderwijs aan studenten, bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen (impact) en leidinggeven.
Lees hier het volledige artikel.