Ziekenhuismedewerkers in Amsterdam bellen met de hulplijn voor ethische dilemma’s.
Ethicus Bert Molewijk zette met collega’s een hulplijn op voor medewerkers van het UMC Amsterdam die worstelen met ethische vragen, zingeving en mentaal welzijn.
Hoe ga je als ziekenhuismedewerker om met de angst om mensen uit de omgeving of patiënten met corona te besmetten, of met het schuldgevoel als dat is gebeurd? Wat als je als leidinggevende het gevoel hebt dat je je medewerkers onvoldoende beschermd moet laten werken? En hoe ga je om met het besef dat je door drukte eigenlijk niet goed genoeg voor patiënten kunt zorgen?
Artsen en verpleegkundigen van het Amsterdam UMC kregen de afgelopen twee jaar flink wat ethische vragen voor de kiezen tijdens het werk. Hoogleraar Bert Molewijk zette daarom aan het begin van de coronapandemie een hulplijn op voor alle ziekenhuismedewerkers die worstelden met ethiek, zingeving en (mentaal) welzijn. Hij deed dat samen met onder andere psychologen en geestelijk verzorgers. Een groep ‘wegwijzers’, onder wie Molewijk en collega-ethici, namen de telefoon op.
Lees hier het volledige artikel.