Bijna helft Nederlanders voelt zich onzeker bij zichtbare huidproblemen

Bijna de helft (48%) van de Nederlanders voelt zich minder zelfverzekerd wanneer er iets zichtbaars aan de hand is met hun huid.

Dit blijkt uit onderzoek dat Motivaction heeft uitgevoerd in opdracht van het Huidfonds. Met het onderzoek wil het Huidfonds meer inzicht in de psychosociale effecten van huidproblemen. Om de acceptatie van de huid die ‘anders’ is te vergroten heeft het Huidfonds de campagne ‘Huidhelden’ om de verhalen van mensen met een huidaandoening te vertellen.
Karel Slootman, directeur van Motivaction: “Een huidaandoening heeft grote impact en het merendeel van de Nederlanders is zich zeer bewust van de functie van de huid als orgaan.” Jantine van ’t Klooster, directeur-bestuurder van het Huidfonds vult aan: “De huid als orgaan is heel zichtbaar en is dus een groot onderdeel van je identiteit, daarom ervaren veel mensen schaamte bij huidproblemen.”
Uit het onderzoek komt naar voren dat 7 op de 10 Nederlanders het (zeer) belangrijk vindt dat er wordt gewerkt aan meer acceptatie van de huid die ‘anders’ is. 
Lees hier het volledige artikel.