Mensen die een bezoek brengen aan een zorgverlener krijgen daarna soms een rekening die ze niet hadden verwacht. Dat blijkt uit een kortlopend onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland waaraan bijna 7000 mensen meewerkten.
Zij kregen de vraag of ze wel eens een rekening kregen die ze deels of helemaal zelf moesten betalen na een bezoek aan een zorgverlener. Net niet de helft van de mensen zegt dat dit wel eens is gebeurd. Van de groep die zo’n onverwachte rekening kreeg, zegt bijna zestig procent dat dit niet was omdat er nog een eigen risico moest worden betaald. Wat wel de reden voor de rekening was, is voor veertig procent volstrekt onduidelijk. De anderen zeggen dat ze een eigen bijdrage moesten betalen of dat de geleverde zorg niet meer in het pakket zat.
Geen contract
Zes procent van de mensen die de kosten niet vergoed kregen, zegt dat dit komt omdat de zorgverlener geen contract had met de zorgverzekeraar.
Zorgverlener moet waarschuwen
Aan iedereen die meedeed aan het onderzoek is ook gevraagd wie de patiënt moet vertellen over mogelijke kosten. Daarbij konden mensen meer dan één keuze aangeven.
Lees hier het volledige artikel.