Heldere informatie over de inhoud, de kwaliteit en de prijs van zorg is belangrijk voor verzekerden. Daarmee kunnen zij weloverwogen kiezen voor een zorgverzekering, zorgaanbieder of behandeling.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vraagt zorgverzekeraars om verzekerden uiterlijk 12 november te informeren over de zorgverzekeringspremie en zo transparant mogelijk te zijn over het gecontracteerd zorgaanbod voor 2022. Daarnaast passen wij per 1 april 2022 de regeling ‘Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten’ aan om de informatievoorziening aan consumenten nog meer te verbeteren.
Gecontracteerd zorgaanbod
Wij vinden dat het gecontracteerd zorgaanbod al zoveel mogelijk bekend moet zijn bij de start van het overstapseizoen op 12 november 2021. Wij kunnen ons voorstellen dat de coronapandemie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid, het moeilijker maakt voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders om afspraken te maken. We vragen zorgverzekeraars duidelijk te zijn over het gecontracteerde zorgaanbod en zoveel mogelijk uniform te communiceren over wat de gevolgen zijn voor verzekerden als er (nog) geen contract is gesloten.
Lees hier het volledige artikel.