Het voedselkeuzelogo Nutri-Score dreigt een fiasco te worden. Dat komt omdat meerdere grote voedselproducenten niet van plan zijn om die op hun verpakkingen te zetten omdat ze het niet eens zijn met het algoritme erachter.
Dit blijkt uit een rondgang van tv-programma Kassa langs levensmiddelenfabrikanten en uit een inventarisatie van producten in de supermarkten.
Unilever doet niet mee
De grootste voedselproducent van ons land, Unilever, met merken als Calvé, Conimex, Unox en Ben en Jerry’s, geeft aan de Nutri-Score niet te willen gebruiken. De reden: de berekening van Nutri-Score
is niet in lijn met doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. Ook wordt volgens Unilever geen rekening gehouden met de portiegrootte. Daarnaast biedt het voedselkeuzelogo volgens Unilever ruimte om te rommelen met een product: ‘Nutriënten waarvan internationaal erkend is dat ze een negatief effect hebben op de gezondheid, zoals verzadigd vet, transvet, suiker en zout, kunnen gecompenseerd worden door extra toevoeging van vezels, eiwitten en mineralen.’
Lees hier het volledige artikel.