Patiënten die de spoedeisende hulp binnen komen, lopen tegen veel meer angsten en problemen aan dan waarvoor ze op de SEH terecht komen. Artsen moeten daar rekening mee houden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Tilburg University bij het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg.
Patiënten zijn voortdurend bezig om te gaan met de angsten die hun kwaal met zich meebrengt en met de gevolgen voor hun dagelijks leven. Om erachter te komen hoe zorgverleners op de spoedeisende hulp daarmee om kunnen gaan, hebben onderzoekers van Tilburg University 55 patiënten gevolgd. ‘Door dieper te graven naar wat de patiënt bezig houdt, is de kans groter dat de behandeling vlot verloopt,’ aldus de onderzoekers.
Registreren
De onderzoekers begeleidden de patiënt vanaf het ogenblik dat hij zich bij de SEH meldde tot het moment dat hij de SEH weer verliet. Door alles te registreren, alle uitspraken en dialogen mee te maken en te zien en te horen wat de uitwerking is op de patiënten, maakten de onderzoekers een beeld van wat de patiënt bezig hield.
Afstemmen
‘Uit ons onderzoek blijkt dat je als hulpverlener in een seconde het goede of verkeerde kan doen’, aldus onderzoeker Gert Olthuis. ‘Door heel goed te kijken wat een patiënt op dat moment bezighoudt, kun je beter afstemmen op de beleving en behoeften van de patiënt. We moeten daarvoor leren kijken door de bril van de patiënt en dieper graven naar wat de patiënt bezighoudt en wat hij of zij nodig heeft.’
Het St. Elisabeth Ziekenhuis is met de uitkomsten van het onderzoek in staat de geboden zorg menslievender maken, aldus de onderzoekers.
Bron: Zorgvisie