De Consumentenbond publiceerde dinsdag 1 juli een artikel in de Consumentengids over de kwaliteit en veiligheid in de thuiszorg. Dit artikel gaat over een onderzoek waarbij de Consumentenbond Inspectierapporten van 46 van de 1.100 thuiszorgorganisaties heeft geanalyseerd.
In het artikel geeft de Consumentenbond aan dat zij zich zorgen maakt over de kwaliteit van de thuiszorg in Nederland, ondanks het feit dat er aan hun onderzoek geen algemeen oordeel ontleend kan worden.
De rapporten zijn gebaseerd op bezoeken die de IGZ tussen 2012 en 2014 heeft afgelegd. De bezoeken vonden plaats naar aanleiding van een incident, als onderdeel van thematisch toezicht op ‘medicatieveiligheid’ of omdat het nieuwe thuiszorgorganisaties betrof. De helft van de organisaties die is meegenomen in het onderzoek is aangesloten bij ActiZ of BTN. Drie van de organisaties die in het artikel bij naam worden genoemd, zijn lid van ActiZ; drie andere zijn lid van BTN.
Kwaliteitseisen
ActiZ vindt het goed dat de IGZ bezoeken aflegt en de kwaliteit toetst; zeker bij nieuwe toetreders op de markt. De zorgen van de Consumentenbond met betrekking tot nieuwe thuiszorgorganisaties begrijpt ActiZ. We hebben altijd gepleit voor verplichte registratie, zodat de IGZ ook toezicht op deze groep kan houden. Nieuwe toetreders die lid worden van ActiZ, dienen te voldoen aan de Algemene Leveringsvoorwaarden. Het zijn vaak kleine, startende bedrijven die door ActiZ gefaciliteerd worden om te weten hoe de dingen werken. Maar dat kost uiteraard even tijd.
Lees hier het volledige artikel.