Patiënten met een simpele botbreuk en eenvoudig letsel, zoals een verstuiking of een breukje in een teen, hoeven voor nacontrole niet meer naar Treant te komen. Zij kunnen thuis zelf herstellen dankzij een app: de Virtual Fracture Care app. Patiënten krijgen hiermee nog steeds zorg op maat en zo voorkomen we onnodig ziekenhuisbezoek.
Geen onnodig bezoek aan het ziekenhuis
‘Normaal gesproken krijgt bijna iedere patiënt met een verstuiking of botbreuk gips met een spalk. Na een week krijgt de patiënt loopgips en daarna volgt nog een afspraak voor een nacontrole in het ziekenhuis’, vertellen Spoedeisende hulp verpleegkundigen Ilonka Bürmann en Jenny Noorman. ‘Als het om een kleine, simpele breuk of letsel gaat, is dit nu niet meer nodig.’
‘Herstel gaat sneller en ik ben veel mobieler’
Bij simpele breuken in de voet of ander voetletsel, verlaten patiënten nu lopend de Spoedeisende Hulp (SEH). Zo ervaarde ook de 20-jarige Luca Westerhof uit Oosterhesselen die met een voetbalblessure de SEH bezocht: ‘ik dacht dat mijn grote teen zwaar gekneusd was. Maar op de foto bleken er twee breuken in te zitten. Ik baalde enorm en dacht direct aan wekenlang op krukken lopen en lang herstellen. Gelukkig kreeg ik in plaats van gips een drukverband om mijn teen en een speciale verbandschoen.
Voor vertrek uit het ziekenhuis kreeg ik een uitleg over de app. De app is heel makkelijk: per week lees je informatie over je herstel. Ik mocht de eerste paar weken bijvoorbeeld niet autorijden, maar moest mijn teen wel veel bewegen door te lopen. In de app staan ook video’s van hoe je bijvoorbeeld zelf je drukverband weer kan omdoen na het douchen. Dankzij de speciale schoen en de app ging mijn herstel sneller en was ik veel mobieler.’
Lees hier het volledige artikel.