Apothekersassistenten zijn dagelijks veel tijd kwijt met het beantwoorden van vragen van patiënten over de kosten van medicijnen, vergoedingenkwesties en apotheektarieven. Exact die onderwerpen waar de apotheek niet over gaat maar die wél leiden tot negatieve discussies en soms zelfs agressie. Uitleg door apothekersassistenten over het medicijngebruik, het geven van voorlichting en advies raakt hierdoor in de verdrukking. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt Beroepsvereniging Optima Farma .
‘Wat kost mijn medicijn precies?’ ‘Waarom is het eerste medicijngebruik duurder?’ ‘Kan ik niet alleen het doosje krijgen, zonder al die voorlichting?’ ‘Mijn medicijn ziet er anders uit dan ik gewend ben. Waarom geven jullie me niet mijn vertrouwde middel?’ Dat zijn vragen die patiënten dagelijks in de apotheek stellen.
Optima Farma-voorzitter José van Engelen: ‘Het zijn allemaal hele begrijpelijke en terechte vragen, die apothekersassistenten zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Maar de materie is enorm complex en lastig uit te leggen. Zeker in een drukke apotheek. Het is ook nog eens enorm ondankbaar.
Lees hier het volledige artikel.