Van de 39 apothekers die de Consumentenbond bezocht, voldeed slechts één apotheek aan alle voorwaarden van het zogenoemde ‘eerste-uitgiftegesprek’. Wel brachten ze de kosten voor dit gesprek in rekening. De Consumentenbond wil dat de branchevereniging haar leden hierop aanspreekt. Het artikel over de ervaringen van de mysterypatiënten bij de apothekers staat in de Gezondgids van augustus 2014.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond ging zelf op bezoek bij de apothekers na overspoeld te zijn door klachten dat apotheken onterecht €6,- gesprekskosten in rekening brengen. Apothekers zeggen dat zij dit bedrag rekenen om bijvoorbeeld bijwerkingen in het juiste perspectief te plaatsen. Maar dan moeten ze dat ook wel echt doen”.
De Consumentenbond heeft consumenten en apothekers al een handje willen helpen door posters aan alle apothekers aan te bieden en roept consumenten op om hun ongenoegen over deze gang van zaken te laten blijken op de website van de Consumentenbond.
Lees hier het volledige artikel.