Patiënten die van hun apotheker uitgebreide informatie krijgen over de mogelijke schadelijke effecten van hun langdurige benzodiazepinegebruik én hoe ze dat kunnen afbouwen, stoppen een stuk vaker dan mensen die dat niet krijgen. Dat blijkt uit gerandomiseerd onderzoek naar deze vorm van ‘direct-to-consumer’-voorlichting. Cara Tannenbaum e.a. schrijven erover in JAMA Intern Med.
Het is bekend dat medicijnreclames die direct gericht zijn op de gebruiker, effectief zijn. Met die kennis hebben Tannenbaum e.a. gekeken of het andersom ook werkt, of je mensen op die manier kunt aanzetten tot stoppen met medicijnen die op de lange termijn vooral bijwerkingen hebben: benzodiazepines. Ze vonden 303 senioren (65+) bereid om mee te doen aan een onderzoek.
De helft kreeg van hun apotheker meteen een boekje waarin ze op allerlei manieren uitleg kregen over hun medicijnen en hoe af te bouwen. De andere helft kreeg dat pas nadat de balans was opgemaakt, een half jaar later.
Lees hier het volledige artikel.