Maar 22% van de reumapatiënten vindt dat de apotheker invloed heeft op het volgens recept innemen van de medicatie. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 900 leden van het Reumafonds Panel. Apothekers kunnen dus nog een slag maken om van medicijnverstrekker uit te groeien tot hulpverlener. Het onderzoek is onlangs gepresenteerd tijdens een congres van beroepsorganisatie KNMP.
Medicijnen zijn heel belangrijk voor mensen met reuma en het is van essentieel belang dat de apotheker de juiste medicijnen verstrekt. Tegenwoordig wordt een deel van de medicatie alleen nog verstrekt door de ziekenhuisapotheken en niet meer door de openbare apotheek in de buurt. Het Reumafonds wilde graag weten hoe de ervaringen van mensen met reuma met apotheken zijn en legde een aantal vragen voor aan leden van het Reumafonds Panel.
Medicijnen zijn dikwijls op voorraad
Het komt gelukkig zelden voor dat een apotheek de medicijnen niet op voorraad heeft. Vooral in de openbare apotheek krijgen patiënten goede uitleg van de medicijnen, zo vindt 33% van de deelnemers aan het onderzoek. Ook vinden mensen met reuma het prettig dat ze medicijnen in de buurt kunnen ophalen en dat er niet lang voor hoeven te reizen (42%), zoals bij de ziekenhuisapotheek het geval kan zijn. Bij de ziekenhuisapotheek ervaart men wel dat de afstemming met behandelend arts soepel verloopt (30%).
Geen invloed op therapietrouw
Een opvallende uitkomst van het panel is dat maar weinig patiënten hun apotheker zien als een hulpverlener. Maar 22% van de mensen geeft aan dat de apotheker invloed heeft op het volgens recept innemen van de medicatie. Hier zijn nog verbeteringsslagen te maken zodat een apotheker het niveau van medicijnverstrekker kan ontstijgen. Toch geeft het merendeel van de patiënten nog de voorkeur aan het persoonlijk ophalen van de medicijnen (51%). Pas als de reistijd begint op te spelen – zoals bij een ziekenhuisapotheek het geval kan zijn – mogen ze ook thuisgestuurd worden (35%).
Wisseling van merk of verpakking doorn in het oog
Met enige regelmaat verandert de verpakking en ook het merk van de medicijnen. Dit is een doorn in het oog van veel reumapatiënten (57%). Opmerkingen die gemaakt werden in het onderzoek waren: ‘Het steeds wisselen van merk heeft een negatieve uitwerking op mijn reuma’ en ‘Doordat een medicijn andere hulpstoffen bevatte, kreeg ik opeens maagklachten’. Wat de apotheker op dat moment in ieder geval zou kunnen doen, is uitleggen waarom het merk of de verpakking is veranderd en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn. Het sturen van een herinnering wanneer de medicijnen (bijna) op zijn, is een andere manier waarop apothekers hun service kunnen verbeteren volgens de deelnemers.
Lange wachttijden is grootste ergernis
Mensen ergeren zich het meest aan het lange wachten totdat men aan de beurt is. Bij de openbare apotheek geldt dit voor 28% van de deelnemers aan het onderzoek, bij de ziekenhuisapotheek voor 39%. Het Reumafonds heeft de resultaten van het onderzoek besproken op een congres van beroeps- en brancheorganisatie KNMP op 8 oktober jl. en suggesties gedaan voor verbetering.
Over het Reumafonds Panel
Het Reumafonds wil mensen met reuma, donateurs, vrijwilligers, professionals en anderen die met reuma te maken hebben graag bij zijn werk betrekken. Daarvoor is er het Reumafonds Panel.
Bent u nog geen deelnemer aan het Reumafonds Panel? Lees er hier meer over en meld u aan!
Bron: Reumafonds