Apeldoornse huisarts ontwikkelt chatbot voor eerste gesprek met patiënt

‘Heeft u pijn? Wat voor pijn?’
Huisartsenpraktijk Matenpark in Apeldoorn heeft als eerste praktijk in Nederland de chatbot Praat met de Dokter ingezet om zowel de huisarts als de assistent te ontlasten. Deze chatbot is volgens Peter Dekkers, huisarts én ontwikkelaar van de chatbot, uniek in Nederland.

‘Welkom bij praat met de dokter, de 24/7 beschikbare spreekuurvoorbereider. Beschrijf je klacht die je bij de dokter wil bespreken.’ Patiënten van de Apeldoornse huisartsenpraktijk Matenpark kunnen alvorens een consult wordt ingepland eerst gebruik maken van de chatbot Praat met de Dokter. Is dit de toekomst? Volgens huisarts Peter Dekkers wel. ,,Dit scheelt veel administratief werk.’’

De chatbot, door Dekkers ontwikkeld, ontlast zowel de assistent als de huisarts. De chatbot legt gedetailleerd vast wat de klachten zijn en stelt vervolgvragen. ‘Heeft u pijn aan uw linker- of rechterknie? Wat voor pijn voelt u? Voelt u die pijn altijd? Of bij bepaalde bewegingen? Gebruikt u medicijnen of niet? Zo voert de chatbot in feite een gesprek dat anders via de assistent of live tijdens het consult met de huisarts wordt gevoerd.

Lees hier het volledige artikel.