Ambulancezorg in Europa: ervaringen van patiënten nog weinig ingezet

Een inventarisatie onder 14 Europese ambulancediensten laat zien dat de ambulancezorg op hoofdlijnen gelijk is georganiseerd, maar dat niet overal sprake is van nationale regelgeving over de kwaliteit en patiëntveiligheid van ambulancezorg. Daarnaast worden de ervaringen van patiënten met ambulancezorg nog weinig ingezet.

Deze en andere onderwerpen, zoals organisatie, financiering, personeel en samenwerking kwamen aan bod in een vragenlijstonderzoek onder ambulancediensten in Europa. Het onderzoek, in opdracht van branchevereniging Ambulancezorg Nederland,  betreft een inventarisatie van de organisatie en praktijkvoering van ambulancezorg in Europa en is deels een herhaling van een onderzoek in 2010.

Kwaliteit, veiligheid en patiëntervaringen
De meeste landen regelen ambulancezorg op nationaal niveau. Alle landen maken onderscheid tussen  dringend (spoed) en niet-dringend  ambulance vervoer en allemaal maken ze gebruik van verschillende soorten ambulances: ‘advanced life support ambulances’ en ‘basic life support ambulances’.
Negen landen hebben een kwaliteitsprogramma voor de ambulancezorg en in tien landen worden landelijke kwaliteitsindicatoren toegepast. Registratie van klachten van patiënten en adverse events, dit zijn onbedoelde gebeurtenissen met schade, vindt in de meeste landen plaats. De betrokkenheid van de patiënt bij de ambulancezorg is beperkt. In acht landen worden patiënttevredenheid of  patiëntenervaringen gemeten. In drie landen zijn het meten van het patiëntenperspectief onderdeel van een landelijk programma (Letland, Noorwegen en Verenigd Koninkrijk).

Lees hier het volledige artikel.