‘Als er een tekort is aan informatie, gaan mensen dat zelf opvullen’

Sinds de coronacrisis ons land heeft bereikt, worden we overspoeld met coronanieuws. Maar niet alle berichtgeving is betrouwbaar. Via sociale media gaan er allerlei nepberichten rond, met name medische adviezen om het coronavirus tegen te gaan.

Vorig weekend ging er een bericht viraal dat afkomstig zou zijn van een arts in het Amphia-ziekenhuis in Breda: de situatie op de intensive care zou veel ernstiger zijn dan in de media werd beweerd. Het bericht zorgde zelfs in onze redactie-appgroep voor lichte paniek. Er was ook verwarring: een authentiek bericht van een arts was omgevormd tot een bericht dat de noodklok luidde. De communicatieafdeling van het ziekenhuis stuurde een persbericht uit om zich hiervan te distantiëren.

Ook de afgelopen dagen werden er nepberichten verspreid. ‘De volgende informatie uit Zwitserland: Eindelijk duidelijk beschreven hoe het hebben van corona voelt en wat je kunt doen’, ‘De symptomen. 1. Het zal eerst de keel infecteren, dus je hebt een keelpijn die 3/4 dagen aanhoudt. 2. Het virus mengt zich vervolgens in een neusvloeistof die de luchtpijp en vervolgens de longen binnendringt.’ Mededeling onderaan het bericht: Graag deze informatie verspreiden! Of nog een bericht dat viraal ging: ‘Doorsturen graag!!! 06 4121**** als dit nummer jou belt, niet opnemen!’

Lees hier het volledige artikel.