Allergeeninformatie moet beter bij gerechten en onverpakte producten

Meer dan de helft van de klanten wordt niet goed geïnformeerd over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Zij deden de inspecties bij bijna 13.000 restaurants, supermarkten, bakkers, slagers, ijssalons, toko’s, cafetaria’s en hotels. De naleving van de regels is iets beter in ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorginstellingen. Hier voldoet 65 procent aan de voorwaarden.

Allergenen
Sinds 2021 is allergeneninformatie een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht, retail en zorginstellingen. Iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt, moet vooraf vermelden welke van deze 14 allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen). Uit de inspectieresultaten uit 2022 blijkt nu dat 6 op de 10 bedrijven hun klanten nog altijd niet op de juiste manier informeren.

Lees hier het volledige artikel.