Alle zorgellende komt samen aan de balie bij de apotheek

‘Als mijn kind doodgaat, is het jullie schuld’
In een reclamespotje roept apothekersorganisatie KNMP klanten op om beleefd te blijven aan de balie. Is dat echt nodig? Ja, zeggen de apothekers, want wijzigingen in medicijnvergoedingen per 1 januari, uitgeklede zorgpolissen en oplopende medicijntekorten zijn hét recept voor onbegrip, frustratie en boosheid. ,,Het voelt alsof wij het afvoerputje zijn.”

De eerste weken van het nieuwe jaar zijn doorgaans niet de gezelligste achter de balie bij de apotheek. Elk jaar verandert er per 1 januari wel iets door overheidsbeleid of nieuwe eisen van verzekeraars. Dat merkt de patiënt meestal pas op het moment dat de medicijnen bij de apotheek over de toonbank schuiven. ,,Dus wie moet dan de boodschap brengen dat bepaalde medicijnen niet meer vergoed worden, of dat je vertrouwde merk geneesmiddel wordt vervangen door een ander merk? De apothekersassistente”, zegt Sijtze Blaauw, apotheker in Wijhe en tot vorige maand bestuurslid bij de KNMP.

Agressie
Zijn brancheorganisatie hoopt dit jaar problemen vóór te zijn door een publiekscampagne te starten. In radiospotjes en advertenties wordt uitgelegd wat de veranderingen zijn. ,,Zo willen we gedoe aan de balie te voorkomen”, zegt Dennis Mulkens van de apothekersorganisatie. ,,Wij bedenken die veranderingen niet, maar we merken de gevolgen wel. Door het uit te leggen, proberen we meer begrip te kweken en te voorkomen dat mensen zich op het personeel van de apotheek afreageren.”

Lees hier het volledige artikel.