Adviezen bij het overstappen van zorgverzekering

Iedereen in Nederland moet verplicht een zorgverzekering afsluiten. Eén keer per jaar (uiterlijk 1 januari) kunt u wisselen van zorgverzekering. Misschien bent u zeer tevreden over uw huidige verzekering en denkt u niet aan overstappen.

De premie en de inhoud van de verzekering kunnen echter per 1 januari veranderen. Kunt u zich hierin vinden of niet? Waar moet u op letten? Wat mag u van zorgverzekeraars verwachten? Welke regels gelden voor u ?

Om u een beetje wegwijs te maken, zet de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) de belangrijkste adviezen en informatie voor u op een rij.

3 belangrijke momenten

1. Wanneer zijn de nieuwe zorgpolissen bekend?
In november 2010 heeft uw huidige zorgverzekeraar u geïnformeerd over uw nieuwe zorgverzekering in 2011. Reageert u hier niet op dan gaat deze nieuwe zorgverzekering automatisch in op 1 januari 2011. U blijft gewoon verzekerd.

Bevalt het aanbod van uw huidige verzekeraar u niet of heeft u bij een andere zorgverzekeraar een aantrekkelijker aanbod gekregen? Dan kunt u besluiten om over te stappen.

2. Wanneer en hoe moet ik mijn oude zorgverzekering opzeggen?
U moet vóór 1 januari 2011 uw huidige zorgverzekering schriftelijk opzeggen. In verband met de feestdagen en de drukte bij de post is het verstandig om niet te wachten tot eind december.
Zorg ervoor dat u geen betalingsachterstand heeft bij uw huidige verzekeraar. U kunt in deze situatie niet overstappen naar een andere verzekeraar.

Ook kunt u gebruik maken van de opzegservice van uw nieuwe zorgverzekeraar. Wilt u gebruik maken van deze service? Meld u dan vóór 1 januari 2011 bij een nieuwe zorgverzekeraar aan.

3. Wanneer moet ik me aanmelden voor de nieuwe zorgverzekering?
U kunt tot 1 februari 2011 een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Met terugwerkende kracht is de ingangsdatum van uw zorgverzekering dan 1 januari 2011. U bent dus vanaf die datum verzekerd bij uw nieuwe zorgverzekeraar.

3 vragen bij uw keuze

1. Hoe belangrijk is volledige vergoeding en vrije keuze voor mij?
De basisverzekering is verplicht voor iedereen in Nederland en dekt de standaardkosten van bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis of apotheek. De inhoud van het basispakket is voor iedereen hetzelfde.

Basisverzekeringen kunnen wel onderling van elkaar verschillen op het gebied van keuzevrijheid. U kunt kiezen voor een basisverzekering in natura of als restitutie.

Bij een naturaverzekering betaalt de zorgverzekeraar rechtstreeks de kosten aan uw zorgverlener. De verzekeraar heeft dan bijvoorbeeld met bepaalde apotheken of ziekenhuizen afspraken gemaakt over de kwaliteit en de prijs van de zorg. De meeste naturaverzekeringen bieden een ruime keuze. U vindt deze informatie in de polisvoorwaarden en/of op de website van de zorgverzekeraar.

Met een restitutieverzekering kiest u zelf waar u wordt behandeld. Houd er rekening mee dat u nota’s in principe zelf moet voorschieten. U kunt dan achteraf het geld terugvragen aan uw zorgverzekeraar. Die vergoedt soms alleen de gangbare prijs. Als uw zorgverlener (huisarts, specialist bijv.) een hoger bedrag rekent dan die gangbare prijs dan betaalt u zelf het verschil.
Bedenk goed welk type verzekering – natura of restitutie – bij u past.

2. Waarvoor wil ik me aanvullend verzekeren?
Een aanvullende verzekering dekt kosten die in de basisverzekering niet zijn opgenomen. Bijvoorbeeld kosten van de tandarts, fysiotherapie of alternatieve geneeswijzen.

Bedenk wat voor u belangrijk is en welke kosten u eventueel zelf zou kunnen betalen. Wilt u maar een kleine aanvulling op het basispakket, bijvoorbeeld alleen een aanvullende verzekering voor tandartskosten, of wilt u een uitgebreid aanvullend pakket?

3. Welke service verwacht ik van een zorgverzekeraar?
Bedenk welke service aspecten voor u belangrijk zijn. Wilt u goed geïnformeerd worden over de kwaliteit van artsen of ziekenhuizen? Wilt u dat de verzekeraar voor u bemiddelt als u op een wachtlijst dreigt te komen? Kijk op de website van de zorgverzekeraar welke service ze bieden.

3 punten die goed zijn om te weten

1. Kan ik korting krijgen?
Het kan interessant zijn om te kiezen voor een collectieve verzekering. Dat zijn verzekeringen die u afsluit via een tussenpersoon zoals uw werkgever, een vereniging of een belangenorganisatie. U krijgt dan korting op uw zorgpremie (collectiviteitskorting). Deze korting is maximaal 10% op de basisverzekering maar kan oplopen voor een aanvullende verzekering en andere verzekeringsproducten. Daarnaast kunnen er interessante afspraken zijn gemaakt over extra vergoedingen of service.

2. Heb ik recht op bedenktijd?
Als u een nieuwe zorgpolis telefonisch of via internet afsluit, geldt een wettelijke bedenktijd van twee weken. Dit geldt niet als u de polis afsluit op een verzekeringskantoor of via een tussenpersoon.

3. Wat zijn mijn rechten als ik niet word geaccepteerd?
Soms moet u voor een uitgebreide aanvullende verzekering een vragenlijst invullen over uw gezondheid en zorggebruik. Een medisch raadgever beoordeelt die vragenlijst. U heeft het recht om als eerste te horen wat deze persoon de verzekeraar adviseert. Als blijkt dat u niet geaccepteerd wordt, kunt u de aanvraag intrekken.

Tot slot: hoe kan ik verzekeringen met elkaar vergelijken?
Het loont de moeite om zorgverzekeraars met elkaar te vergelijken. U kunt de verzekeringen vergelijken door te kijken naar de inhoud van het pakket, het type verzekering en de premie. Op internet zijn handige sites die u daarbij kunnen helpen.

Voorbeelden van websites die duidelijke en onafhankelijk informatie geven zijn www.kiesbeter.nl en www.consumentenbond.nl/zorgvergelijker

Heeft u problemen bij het overstappen? Geef het dan door aan het Meldpunt Consument en de Zorg van de NPCF via ConsumentendeZorg.nl

Bron: NPCF

  1 comment for “Adviezen bij het overstappen van zorgverzekering

Comments are closed.