Uit de GfK Zelfzorgmonitor 2017 blijkt dat 9 op de 10 mensen wel eens een zelfzorggeneesmiddel koopt. De meest gekochte producten zijn pijnstillers, gevolgd door middelen tegen griep en verkoudheid en voedingssupplementen.
6% van de consumenten koopt deze online. De zelfzorggeneesmiddelen worden het meest vaak bij de drogist gekocht (69%) gevolgd door de supermarkt (12%) en apotheek (11%). Sinds 2009 maakt GfK elke 2 jaar een Zelfzorgmonitor die inzicht geeft in het koopgedrag en de houding van consumenten ten opzichte van zelfzorggeneesmiddelen.
De consument maakt het meest gebruik van het offline kanaal omdat het product vaak op het moment gekocht wordt wanneer het ook echt nodig is. Het ‘direct’ hebben van het product of ‘ik was in de buurt van de winkel’ zijn de belangrijkste drijfveren om zelfzorgmiddelen in de fysieke winkel te kopen.
We zien wel een groei op online gebied; in 2015 liet 4% van de consumenten weten wel eens zelfzorgmiddelen online te kopen en in 2016 was dit 6%. De verwachting is dat de groei van online gestaag zal blijven toenemen. De belangrijkste redenen om online te kopen zijn ‘prijs’, ‘bezorging’ en ‘meenemen met andere boodschappen’.
Lees hier het volledige artikel.