‘Mijn huisarts zegt dat mijn gehele medische dossier te groot is om mee te geven, dus ik krijg slechts een deel. Wat zijn mijn rechten en plichten?’ Zo luidt een van de vragen die begin dit jaar over het medische dossier binnen kwam op het Nationale Zorgnummer. Dit nummer (en e-mailadres) is bedoeld voor mensen die voor zichzelf, partner of familielid vragen hebben over de zorg.
Wie met de zorg te maken krijgt, krijgt te maken met zorgverleners, instanties, wetten en loketten. Het is fijn als u met uw vragen of problemen terecht kan bij een partij die u daar verder bij kan helpen. Daarvoor is het Nationale Zorgnummer in leven geroepen, een samenwerking tussen Ieder(in), Landelijk Platform GGz en de Patiëntenfederatie Nederland. Patiënten en of hun familieleden kunnen met hun vragen naar dit nummer bellen. In de eerste helft van dit jaar kwamen er 3675 vragen, klachten en meldingen binnen.
De vragen die binnenkomen op het Nationale Zorgnummer zijn erg uiteenlopend: van geldzaken tot werk, verzekeringen of medische hulpmiddelen. De meeste vragen worden gesteld over medische zorg, zoals medicijnen, huisartsenzorg of ziekenhuiszorg.
Steeds vaker komen er ook vragen voorbij over digitale zorg. Met name over het medische dossier leven er veel vragen en onduidelijkheden bij patiënten. In totaal gingen 430 van de 3600 telefoontjes aan het Nationaal Zorgnummer over het medisch dossier.
Gevallen die patiënten aan het Nationale Zorgnummer voorlegde, hadden bijvoorbeeld betrekking op een verhuizing. “Ik wil weten wat de rechten en plichten van de patiënt zijn. Ik wil mijn gehele medische dossier opvragen. Ik ga verhuizen, van Zeeland naar Limburg. Mijn oude huisarts zegt dat mijn medisch dossier te groot is en heeft me wel een gedeelte gegeven. Ik ben er al sinds oktober mee bezig.”
Lees hier het volledige artikel.