Aanbieders in de ggz melden nog niet goed hoe lang patiënten op een behandeling moeten wachten. De informatie die sinds 1 april over de wachttijden op hun website moet staan is vaak onvolledig. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit nadat zij de afgelopen weken honderden aanbieders heeft gecontroleerd.
De NZa heeft een steekproef gehouden onder 350 ggz-aanbieders, waaronder de 50 grootste ggz-instellingen. Op de meeste websites staat wel hoe lang het duurt voor je voor een eerste gesprek terecht kunt. Maar veel aanbieders melden niet of de wachttijd per verzekeraar verschilt. Of dat de verzekeraar kan bemiddelen als je te lang moet wachten. En dat is belangrijk voor patiënten, want de verzekeraar kan je doorverwijzen naar een andere aanbieder die wel eerder tijd heeft.
De NZa heeft contact opgenomen met alle aanbieders waarvan de websites niet in orde waren. Veel van hen hebben die nu aangepast. Via de brancheverenigingen in de ggz roepen we de overige aanbieders op hun websites in orde te maken. De NZa checkt ook of zorgverzekeraars bijhouden welke zorgaanbieders lange wachttijden hebben, zodat zij hun verzekerden goed kunnen doorverwijzen.
Bron: Nederlandse Zorgautoriteit