EHealth: Leren van mislukkingen

EHealth heeft een plek in de toekomst van de zorg. Helaas gaat niet alles meteen goed. Welke lering kunnen we trekken uit de mislukkingen binnen eHealth, zodat we zorgen voor een breed gedragen implementatie?

Henk Herman Nap is senior projectleider en onderzoeker bij Vilans – landelijk kenniscentrum voor de langdurende zorg – en heeft vele jaren ervaring in (inter)nationale eHealth-onderzoeksprojecten. Over hoe belangrijk eHealth in de gezondheidszorg is, zegt hij: “We komen er niet meer onderuit. Onder andere vanwege bezuinigingen, wetten die veranderd zijn, minder handen aan het bed en de dubbele vergrijzing. Slimme technologische oplossingen die mensen ondersteunen, zijn noodzaak geworden. EHealth is daar een onderdeel van.”

Geldkwestie
”In de ouderen- en gehandicaptenzorg zijn we al vijftien jaar bezig met innovatie en onderzoek”, vervolgt Nap. “Er is veel ontwikkeld en getest. Toch gaat de opschaling van eHealth helaas nog mondjesmaat. Het gros van de oplossingen blijft in een pilotfase hangen. Hoe dat komt? Veel eHealth wordt ontwikkeld met behulp van subsidiegeld. Is het geld op, dan stopt ook vaak de pilot en de implementatie. Zorgkantoren kennen nog weinig vergoedingen toe, hoewel dat enigszins in de lift zit. Voor ons doorbraakproject Leefstijlmonitoring in Friesland zijn we bijvoorbeeld in discussie met het zorgkantoor over structurele financiering. Verder zien we dat vooral de consumerkant steeds belangrijker wordt.”

Leren van mislukkingen
Henk Herman Nap: “Regelmatig horen we op congressen over de successen van eHealth-projecten. Zijn ze een jaar later gestrand, dan wordt daar vervolgens weinig meer over gezegd. Wel horen we dan wel weer de verhalen over andere successen van eHealthtoepassingen. Maar waarom delen we niet ook de projecten die niet goed gelopen zijn? Daar kunnen we van leren.

Lees hier het volledige artikel.