Voor de tweede keer op rij organiseert het Nationaal AYA (Adolescents & Young Adults) platform samen met de Nederlandse hyacintenkwekers op vrijdag 8 januari de HAYAcintenactie. Door in elf ziekenhuizen hyacinten te verkopen, hoopt de organisatie zoveel mogelijk geld op te halen voor jongvolwassen met kanker. De opbrengst gaat naar SPACE 4 AYA, het nationale symposium over ‘kanker op AYA leeftijd’. Dit symposium heeft als doel de zorg voor deze doelgroep te verbeteren, het wetenschappelijk onderzoek te stimuleren en de kennis en kunde een structurele plek te geven in de diverse opleidingen voor zorgprofessionals.
Vergeten doelgroep
Per jaar horen gemiddeld 2.700 jongeren en jongvolwassenen (AYA’s) in de leeftijd tussen de 18-35 jaar dat zij kanker hebben. AYA’s hebben net als kinderen en ouderen leeftijdspecifieke behandeling en (na)zorg nodig. Om die reden vindt het Nationaal AYA platform het belangrijk om patiënten tussen de 18 en 35 jaar als aparte doelgroep te beschouwen en zorg hier op af te stemmen. Hierbij werken AYA’s en professionals nauw samen. Het doel is om de medisch-technische zorg en behandeling te laten samenvallen met de psycho-sociale component van de zorg. Deze patiënten worden naast de medische problemen namelijk ook met vraagstukken over bijvoorbeeld werk, hypotheken, seksualiteit en kinderwens geconfronteerd.
Lees hier het volledige artikel.