Nicoly Vermeulen, bestuursvoorzitter van de Sociale Verzekeringsbank, vertelt openhartig over de problemen met uitbetaling van pgb’s. Ze doet haar verhaal in NRC Next.
Vermeulen wilde tijdens de chaos niet in de media treden. Naar eigen zeggen om eerst zoveel mogelijk de problemen op te lossen. ‘Om te reageren op alle beeldvorming kost ook heel veel energie.’ Een lastige afweging, zegt ze, omdat haar personeel vindt dat hun onrecht is aangedaan. ‘Er zijn onjuiste zaken beweerd over ons. Dat maakt ons woedend. Maar punt één, nog steeds zijn niet alle problemen opgelost. En, twee, wij zijn er ook oorzaak van. We hebben dingen niet goed gedaan.’
Ingewikkeld proces
Aanvragen van een pgb gaat over te veel schijven, vindt de Ombudsman. Vermeulen erkent dat het aanvragen van zorggeld voor langdurig zieken en gehandicapten soms onbegrijpelijk is geworden. ‘Het is een complexe keten met vele stappen. Er is niet één simpele oplossing voor een ingewikkeld probleem. Het gaat al een stuk beter, processen lopen beter. Maar, vergeet niet, als het te ingewikkeld is geworden kun je niet 2,5 miljoen betalingen doen. Dat hebben we dit jaar wel gedaan. Sinds de zomer is het betaalproces redelijk op orde. Structureel willen we het versimpelen. Door minder administratieve rompslomp wordt het systeem minder foutgevoelig. Haal je er een paar stappen uit de keten, dan wordt het minder foutgevoelig. Automatiseer je stappen, dan maak je het ook minder foutgevoelig.’
Lees hier het volledige artikel.