Websites van medische organisaties zoals ziekenhuizen en het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG) geven gezondheidsinformatie van bezoekers door aan commerciële bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Zembla en wordt bevestigd door privacy deskundigen.
Sites zoals thuisarts.nl en tweestedenziekenhuis.nl staan databedrijven toe om gegevens van bezoekers te verzamelen en op te slaan in profielen. Het gaat om internetgedrag waaruit bijvoorbeeld kan worden afgeleid welke ziekte iemand mogelijk heeft of met welke ziekenhuisafdeling een afspraak wordt gemaakt. Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens, zegt dat het gaat om gezondheidsgegevens. ‘Iedereen die in de sfeer van de artsenij werkt weet dat of wordt geacht dat te weten, dat je niet voor niets een geheimhoudingsplicht als arts hebt. Ze hadden dit moeten weten, ‘ aldus Kohnstamm.
Websitebezoek in kaart gebracht
Databedrijven zoals AddThis en ShareThis plaatsen zogenaamde trackers op websites. Daarmee kunnen ze het internetgedrag van websitebezoekers nauwkeurig in kaart brengen. Die informatie wordt gebruikt om persoonlijke profielen te maken van webgebruikers. Die profielen worden verkocht aan bijvoorbeeld marketingbedrijven. Databedrijven claimen duizenden gegevens per individu op te slaan. AddThis zegt te beschikken over profielen van 1,9 miljard internetgebruikers. ShareThis stelt niet alleen de bezochte websites vast te leggen, maar ook zoektermen, de duur van het bezoek, IP-adressen en de locatie van de internetgebruikers.
Lees hier het volledige artikel.